Alla inlägg under oktober 2012

Av derdour - 16 oktober 2012 10:40

Purjogratäng m tomat.


4 portioner


2 purjolökar

4 biff tomater

2 gula paprika

400 gr fast potatis

2 vitlöksklyftor

olja

1 tsk paprikaflingor

100 gr färskost m örter

1 ½ dl mjölk

2 ägg salt, svart peppar

½tsk herbes provance

½dl ströbröd

1 dl riven permesan.


Skölj & ansa purjolöken, skär dem i 1 ck tjocka skivor. skölj tomaterna & skiva dem i 1 cm tjocka skivor. kärna ur & ansa paprikorna. skär dem i fjärdedelar. skala potatisen & skiva tunnt. skala vitlöksklyftorna & finhacka dem


sätt ugnen på 200 grader. sparay en gratängform m olka- varvagrönsaker & potatis i formen & strö vitlök & paprika flingor mellan lagren.


vispa i hop färskosten m mjölk ägg salt peppar herbes de provance. häll blandningen över gratängen. blanda ströbröd m permesan & strö över gratängen.


sätt i ugnen 45-50 min. titta i gratängen efter 20 min & lägg på en bit aluminiumfolie om den håller på att bli för mörk. ta av foliet de sista min & ställ gratängen högst upp i ugnen så att översta lagret blir knaprigt.


SMAKLIG MÅLTID!



Av derdour - 16 oktober 2012 10:10

Broccoligratäng m ost.


4 portioner


500 gr broccoli

1 röd paprika

2 msk maizena mjöl

4 dl lättmjölk

3dl riven ost

1 krm mald spiskummin

1 krm riven muskotnöt

svartpeppar

1½ dl naturell yoghurt

salt

½ dl ströbröd

½ tsk paprika pulver


Sätt ugnen på 200 grader

Skär av broccolibuketterna från sstammarna. Skala stammarna & tärna dem fint. Kärna ur & strimla paprikan. Koka upp vatten i en kastrull. Lägg i broccoli tärningarna & låt koka i 2 min. Lägg även i broccoli buketterna & paprika strimmlorna & låt koka ytterligare 4 min. Låt grönsakerna rinna av 


Lägg upp graönsakerna i en ugnsfastform. Blanda muskotnöt m lite av mjölken. Värm resten av mjäölken i en kastrull & vispa ner majsena blandningen & rör över medlvärme tills såsen har tjocknat. Blanda ner hälften av den rivna osten, spiskummin , muskotnöt & svartpeppar & koka upp. Låt osten smällta. Ta kastrullen fr plattan & låt stå 2 min. Vispa ner yoghurten , smaka avm salt & häll såsen över grönsakerna.


Blanda ströbröd, resten av osten & paprikapulvret. Strö blandningen över grönsakerna. Ugnsbaka gratängen i 20 min tills den blir gyllenbrun. servera i ugnsformen.


SMAKLIG MÅLTID!


Av derdour - 16 oktober 2012 09:21

Blev väckt av att grannens hund skäller & det hörs den inte vill vara ensam.  Har pratat m ägaren innan sommaren om det & då vart det tyst & hunden fick fälja m till jobbet. Men nu har det börjat igen, har hört den i över 1 timme nu. Vet inte om jag ska säga till igen, men dem vet ju om det redan. SUCK! Tycker så synd om hunden   Men det är inte okey att låta en hund vara ensam som inte verkar må bra av det. Mina hundar kan oxå låtamen inte pga ensamhet el liknande utan om det ringer på dörren etc. Eller när vi busar. Så jag tål att hundar kan låta. Men inte som grannens som har mer åt ångest hållet. Vad ska jag göra?

 

 




Av derdour - 16 oktober 2012 01:41

Ja sova är ju lyx, har fått halsbränna & hr ont i händer & fötter. BLÄÄÄÄ!


Funderade lite över vissa sk vänner, men kom på att jag bör nog inte slösa energi på det utan ta den energin till annat viktigt i stället. Så nu blir det bra tankar i stället.


Nytt försök att sova....


Bye bye...

 

 

Av derdour - 16 oktober 2012 01:22

 

Av derdour - 16 oktober 2012 01:03

Tog en cykeltur m hundarna som jag brukar på kvällen, som tur var hade det slutat regna. Men blött var det & hundarna vart lite skitiga. Båda hade täcken på sig men det hälpten bara lite. 


Dottern ramlade i trappan i dag & jag trodde hon brytit både armar & ben. Men hon gjorde sig illa i höger fot så hon blir hemma i morgon & vilar den. Sen får vi seom den blir bättre. Typiskt att hon skulle snubbla just nu. Skolan är viktig för henne.


Vi har städat lite i kväll fortsätter i morgon ef jag vart i stallet & ridit Grimar. Måste ju hämta hem möblerna oxå.


Nu blir det lite film & sedan natti natt för mig, dottern sover gott redan.


Natti natt på er!

 

 

Av derdour - 15 oktober 2012 21:58

Så här ser det ut:

 


 

Av derdour - 15 oktober 2012 20:49

Ovido - Quiz & Flashcards